Nyatakan lima elemen penting yang perlu dikuasai oleh semua pendidik di Malaysia bagi meningkatkan penghasilan inovasi yang berkesan.
Dalam usaha untuk meningkatkan penghasilan inovasi yang berkesan dalam pendidikan di Malaysia, terdapat beberapa elemen penting yang perlu dikuasai oleh pendidik. Elemen-elemen ini adalah penting bagi memastikan sistem pendidikan dapat memenuhi keperluan ekonomi berasaskan pengetahuan dan menyokong transformasi digital dalam pendidikan.
5 Elemen penting tersebut ialah :
Penggunaan ICT dan Teknologi dalam Pendidikan:
- Kepimpinan teknologi oleh pengetua sekolah memainkan peranan penting dalam penggunaan ICT oleh guru dan prestasi akademik pelajar. Integrasi ICT dan alat teknologi dalam sekolah adalah cabaran utama dalam era Pendidikan 4.02.
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dan Penyelesaian Masalah:
- Terdapat keperluan untuk inovasi dalam pedagogi dan pembangunan kurikulum untuk membantu guru meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi, kemahiran bahasa Inggeris, kemahiran silang disiplin, dan kemahiran penyelesaian masalah di kalangan guru dan pelajar1.
Autonomi dan Fleksibiliti dalam Pengajaran:
- Memberikan fleksibiliti dan autonomi kepada guru adalah penting untuk memupuk budaya inovasi dalam pendidikan. Ini membolehkan guru menyesuaikan pendekatan pengajaran mereka mengikut keperluan pelajar1.
Pembangunan Modal Insan dan Sosial:
- Pelaburan dalam modal insan adalah kritikal untuk memenuhi permintaan ekonomi berasaskan pengetahuan. Ini termasuk peningkatan keseimbangan kerja-hidup, peluang peningkatan kerjaya, mobiliti sosial, dan pembangunan diri1.
Peningkatan Infrastruktur Digital:
- Sekolah dan universiti perlu dilengkapi dengan sambungan internet yang lancar dan berkelajuan tinggi untuk menyokong ekonomi berasaskan pengetahuan. Masalah akses internet di sekolah-sekolah luar bandar perlu diatasi1.
Kesimpulan
Untuk meningkatkan penghasilan inovasi yang berkesan dalam pendidikan di Malaysia, pendidik perlu menguasai penggunaan ICT dan teknologi, kemahiran berfikir aras tinggi dan penyelesaian masalah, autonomi dan fleksibiliti dalam pengajaran, pembangunan modal insan dan sosial, serta peningkatan infrastruktur digital. Elemen-elemen ini adalah asas untuk memastikan sistem pendidikan dapat memenuhi keperluan ekonomi berasaskan pengetahuan dan menyokong transformasi digital dalam pendidikan
Sumber Rujukan :
1. Transforming Education toward K-Economy in Malaysia
R. Mustapha · Mar 9, 2016
2. Technology Leadership in Malaysian Schools: The Way Forward to Education 4.0 - ICT Utilization and Digital Transformation
Simin Ghavifekr, W. S. Yue · 2022
No comments:
Post a Comment